Zorg
Bij leerlingenzorg op De Klumpert denken wij vooral aan het verzorgen van onderwijs op maat voor elke leerling. Om dit te kunnen realiseren is het van belang om goed zicht te krijgen en te behouden op het ontwikkelingsniveau van het kind. Dit doet de leerkracht onder andere door gesprekken te voeren, goed te observeren en toetsen af te nemen. Aan de hand van deze gegevens stemt de leerkracht, in overleg met de Intern Begeleider, af op de verschillen tussen kinderen. Dit om er voor te zorgen dat alle kinderen zoveel mogelijk een ononderbroken ontwikkeling kunnen doormaken. Deze verschillen kunnen uiteenlopen van tempo- en niveauverschillen tot het hanteren van verschillende leerwegen.
Op het moment dat we vaststellen dat een kind onvoldoende groei doormaakt of een achterstand dreigt op te lopen, neemt de leerkracht, in samenspraak met de intern begeleider, contact met de ouders op. Gezamenlijk zullen we dan kijken hoe we het kind het beste kunnen begeleiden en stellen eventueel een handelingsplan op. In dit plan spreken we af op welke manier we een kind gaan begeleiden. Na een vooraf afgesproken tijdsperiode evalueren we met elkaar of de geboden aanpak effect heeft gehad en wat een eventueel vervolg kan zijn. Dit gaat overigens allemaal in samenwerking met de ouders die elk individueel plan van een handtekening moeten voorzien. Soms is het nodig om externe specialisten te raadplegen.
Op De Klumpert werken we bijvoorbeeld nauw samen met:
• Het Brede School OndersteuningsTeam
• Schoolmaatschappelijk werk
• De GGD
• Ambulante diensten van de verschillende speciale (basis) scholen.
Meer informatie hierover is te vinden in het School Ondersteunings Profiel.
MULTIsignaal
MULTIsignaal Verwijsindex
Soms heeft een kind, een jongere of een gezin om verschillende redenen extra ondersteuning nodig. Op dat moment zijn er vaak verschillende professionals die hulp bieden. Zij willen allemaal het beste voor het kind of de jongere. Net zoals de ouders of jongere zelf. Daarom is het belangrijk dat alle instanties die met deze kinderen en jongeren (tot 23 jaar) werken elkaar goed kennen en samenwerken. Deze instanties vinden elkaar in MULTIsignaal. MULTIsignaal is een digitaal systeem.
Wanneer gebruiken wij MULTIsignaal?
Op onze school is, naast de intern begeleider, een schoolmaatschappelijk werker beschikbaar om leerlingen en hun ouders/verzorgers te ondersteunen. Wanneer wij zorg bieden aan een leerling, gebruiken wij MULTIsignaal. Is uw kind jonger dan 16 jaar? Dan vertelt de professional u dat uw kind in MULTIsignaal komt te staan. Is uw kind ouder dan 16 jaar? Dan informeert de professional alleen uw kind over MULTIsignaal.
Welke voordelen heeft MULTIsignaal?
MULTIsignaal zorgt ervoor dat professionals met elkaar in contact komen. In het systeem geven zij aan dat ze de zorg- of dienstverlening starten. Daarna kunnen zij zien wie er mogelijk al betrokken zijn bij een kind, jongere of gezin. De professionals overleggen dan met de ouders, de jongere en met elkaar over de beste aanpak. Zo zorgen ze er voor dat er geen onnodig grote problemen komen. Voor het uitwisselen van informatie vraagt de professional de ouders of de jongere om toestemming.
In MULTIsignaal staat niet waarom de professional betrokken is.
Meer weten? Op de website van GGD Gelderland-Zuid staat de folder 'MULTIsignaal voor jongeren en ouders'. Hier staat ook een filmpje met uitleg over de Verwijsindex.